mandag 30. juli 2012

Glimt fra ferien


Glimt fra ferien.

Sommerferien har vært fin til tross for litt skuffende vær.  Det har vært familieferie i Trøndelag og på Nordmøre. Familien vet at jeg MÅ ut å fotografere innimellom og siden været fristet til mye inneaktiviteter som kortspill og lapp i panna, fikk jeg endel tid for meg selv.
For meg som fotograf er det ikke viktig å dra til spesielle steder, det viktigste er å komme seg ut. Fotomotiver er det alltid, bare man leter, ikke så opplagte kanskje, men de finnes overalt Jeg elsker å se etter mønster, kontraster, og former i naturen og er det noe det er nok av, så er det det. Blir aldri lei av det og lar meg stadig overraske av hva som finnes. Kan bruke timer på bare noen få meter i terrenget, det er kvalitetstid for meg og jeg glemmer tid og sted.



Vann og stein og solglitter i en bekk,  Nikon D800, 60 mm, 500 iso 1/640 sek bl. 9
Lavvann etter regn.  Nikon D800 42 mm, 50 iso, 1/15 sek bl 16

Detalj av trestamme som har ligget lenge i vann. Nikon D800 50 iso, 70mm 2 sek, bl. 22
Detalj av trestamme som har ligget lenge i vann. Nikon D800 50 iso, 200mm 5 sek, bl. 25

Svaberg Sætervika i Sør-Trøndelag. Nikon D800 40mm, 50 iso, 0.8 sek bl 22
Vannpytt på stranden. Sætervika i Sør-Trøndelag. Nikon D800 70mm, 50 iso, 1 sek bl 22
I blomsterenga, en avblomstret Jonsokblom? ?? Nikon D800, 200 iso, 200 mm 1/5 sek, bl 10
En blåvinge i blomsterenga, Nikon D800, 200 iso, 200 mm 1/200 sek bl 7,1

8 kommentarer:

  1. Mange spennende detaljer rundt omkring, bare man har evnen til å se dem, og dyktigheten til å fange dem, slike DU har!

    SvarSlett
  2. Fy fabian så bra Magnus. Jonsokblomsten er typisk et motiv de fleste ville gå forbi, men ikke du! Vannpytten og vann og solglitter er gullshots. Trestammebildene kunne jeg tenke meg å se VEEELDIG stort. Men jeg lurer, hvirfor bl 22 på noen av bildene, ekstrem dybdeskarphet, javel, men vipper det ikke litt over?

    SvarSlett
  3. Morten, du er alltid SÅ positiv, alltid hyggelig i dine kommentarer, Trestammebildene er tatt med Nikon D800 og kan kopierers kjempestore, gjør det gjerne for deg! Har brukt liten blender for å få alt skarpt, detaljbildene er motiver på ganske kort avstand og motivene er ikke i plan, det er stor avstand mellom det nærmeste og punktet som er lengst unna objektivet. Er nødt til å legge skarpheten riktig og blende kraftig ned for å få alt nogenlunde skarpt. Selv med så mye nedblending er dybdeskarpheten ganske liten. 200 mm bl 25, avstand 60 cm (bare 1-2 cm dybdeskarphet)

    SvarSlett
  4. Utrolg vakre bilder!
    Nydelig og inspirerende.
    Ingun

    SvarSlett
  5. Fantastiska bilder Magnus!
    Jag förstår inte hur du lyckas hitta de där mörka träden i sanden.. Jag har försökt själv här hemma men inte finner jag några sådana inte...Kanske har jag helt enkelt inte ögonen;-) Det gör mig inget dock, för jag njuter så gärna av det du delar med dig här!! Tack för makalös skildring av den bästa tiden
    Mvh Anna

    SvarSlett
  6. Det er en sann glede å nyte bildene dine. Bilde nr 2 og 3 fascinerte meg stort! Bildet nr 2 minnet meg nesten om en gråtonetegning, og teksturen og mønstrene i trestammen,- fantastisk!
    ;)

    SvarSlett
  7. De tre första bilderna är otroligt vackra och blev mina favoriter! Vilket bildseende du har! Att ge foto tillräckligt med tid och verkligen stanna upp och utforska en plats är härligt. Jag gillar också att göra så och då är det är lätt att glömma både tid och rum. Men det fungerar bara om jag är ensam ute och fotar. Har jag sällskap hinner de tröttna på mig ganska så snart... :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kommentar fra deg og dine bilder som jeg blir SÅ inspirert av å se på. Det er lenge siden jeg fulgte med på fotosidan og dine bilder. Tok en sving innom nå og du verden her var det mange fantastiske bilder. Du snakker om at jeg har bildseende, om det er noen som virkelig har det så er det ihvertfall du. Skal sørge for å følge bloggen din fra nå av.

      Slett