søndag 15. april 2012

Bilder, musikk, konsert, utstilling, fotokonkuranse, fotokurs !

I mars og april har vært det vært stor aktivitet med fotokurs, foredrag og med forberedelse til bildevisning i storsalen på Kolbotn i går 14 april.  Jeg elsker å jobbe med bilder og dele opplevelser med andre, det gir meg overskudd og jeg blir glad. Det er i naturen jeg finner mine fleste motiver. Naturen er fantastisk, kunstverk på kunstverk ligger klare til å bli foreviget. De finnes overalt men kan være vanskelige å få øye på.

Når jeg holder kurs (alene eller sammen med gode venner som Stig Børre, Espen, Roy eller Øyvind) er det å se, det å søke etter opplevelser, være nysgjerrig, la seg overraske vi ønsker å trigge hos deltagerene. Ikke bare skaper deltagerne bilder,  de skaper bilder som er så overraskende og flotte, av motiver vi ikke ville tenkt på engang.  At jeg har bidratt til det tas bilder at noe fra naturen som de aldri før hadde tenkt på, at det gir dem glede og verdi gjør meg glad, det gir meg mye. Å bidra til å skape et kærlighetsforhold til naturen rundt oss, er et av mine store mål som naturfotograf. Vi vil nødig miste det vi elsker og vil derfor bli mer bevisst på å verne om naturens forundelige mangfold og samspillet i naturen. Det skaper naturengasjement og er det noe naturen trenger er det samarbeidsartnere.


Jeg er ikke bare glad i bilder, er i tillegg veldig glad i musikk og lyder, tenker ofte bilder når jeg hører musikk. Har flere ganger tatt kontakt med musikere og invitert til samarbeid, fått musikere til å sette lyd til bildene mine, spørre musikerne om hva slags lyder de hører når de ser mine bilder. Veldig spennende og litt farlig. Bilder og lyder har mye felles, det er rytmer, komposisjon, kontraster etc, å finne linkene som forsterker begge utrykkene er vanskelig, det kan fort gå galt, men det kan også bli fenomenalt.

Igår aftes, i forbindelse med forestillingen " En hyllest til Follomarka " viste jeg og Pål Hermansen multivisjon og video med levende musikk fremført av Nils Einar Vinjor, Jørun Bøgeberg og Paulo Vinnacia. Det var en stor opplevelse, lydene og musikken de fremførte forsterket utrykkene våre,  publikum i en fullsatt sal i Kolben ( 450 personer ) tydelig ga utrykk for. Takk til musikerne, det var makaløst og takk til publikum som møtte opp.



Årets Nordiske turbilde 2012  Magnus Reneflot

5 kommentarer:

  1. Synes dere gjorde en glimrende jobb i går kveld, og opplevelsen var like bra som sist (på Ski, for 1.5 år siden). Det blir, som du er inne på, en helt spesiell stemining når muskikken er live og på sparket, og ikke en ferdig innspilling på cd. Tror det var mange som fikk et par nye opplevelser og inntrykk i går.

    Med tanke på både volum og lengde på avslutningsapplausen, var dette et populært innslag som publikum satte stor pris på. Gøy at dere klarte å fylle hele salen!
    Bra jobba, alle sammen!

    SvarSlett
  2. Takk for i går, Magnus.
    Jeg synes det ble svært vellykket med de musikksatte bildevisningene. I det hele et variert og spennende program som publikum tydelig satte pris på.

    SvarSlett
  3. Sikkert en trivelig og interessant kveld. Synd jeg ikke kunne være der.

    SvarSlett
  4. Av kommentarerna att dömma förstår jag att det blev en fantastisk upplevelse av bild och ton. Känner vad ni förmedlar med era bilder och ni är väl värda en stor och entusiastisk publik. Ha det väldigt gott.

    SvarSlett