tirsdag 29. januar 2013

Igang igjen !

Lenge siden siste oppdatering. Det har vært og er en travel periode for en aktiv naturfotograf, dog mest innendørs. Årets aktiviteter skal planlegges og arkivene og datamaskinene trenger vedlikehold. Det er ikke min sterke side, er god på å se struktur i motiver nær sagt overalt, men har ikke struktur nok til å få oppgaver unna i en fei. Oppdager ofte at ting tar mye mer tid enn forventet og at alle planer og ideer ikke lar seg gjennomføre like lett som jeg hadde trodd og håpet på.

Da gjelder det å ta pauser og komme seg ut, for motivene står som alltid og viser seg frem. Noen ganger kan jeg nesten høre dem rope, "kom å ta bilde av meg" Da gjelder det å forsøke å finne ut hvem som roper og hvor de er.  Da hjelper det å være nysgjerrig, for det ER noe der ute, det er bare å begynne å lete med øynene, være åpen og se etter muligheter. Har mange ganger trodd selv og hørt fra andre at jeg har hatt mye flaks og tur med å finne motiver.  Vet etter mange år i gemet at det er vel så mye erfaring, tanker i hodet og evnen til å isolere og se fotografisk som gjør at jeg stopper opp på steder hvor det kan være noe å finne og noe å fordype seg i. Legger ut noen bilder fra senere tid som eksempel på hva jeg har sett.

Et ensomt lite høstblad seiler av gårde under en brygge

Striper av sol ned i et vann fylt med høstløv en flott høstdag

Elsker tåke og tåkestemninger. Tåken skuler og fremhever alt etter situasjonen, kan bli relgiøs av mindre




21 kommentarer:

  1. Fina bilder! Jag älskar den översta bilden. Vilken härlig känsla, fina mönster och färger!
    /Karin

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Karin, liker det første godt selv og det er det eneste av bildene i dette bloginnlegget som er tatt i Sverige.

      Slett
  2. Jaaa äntligen ett nytt inlägg:-))
    Härliga bilder allihop, olika men ändå med ett klart samband - ett och samma motiv som går igen genom flera element. Det sista drogs jag extra mycket till, precis som första. och andra.. och tredje...
    Det där med att vara tidsoptimist känner jag så väl igen, det finns ju roligare saker att göra än ägna sig åt pappers-och datorarbete. Fotografera t ex:-)
    Vi läsare är iaf glada att du tog dig tid att visa lite fler sköna bilder att njuta av så här den gråaste dagen av dom alla
    Mvh Anna

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Anna, du er alltid så himla positiv, og flink til å sette ord på ting. Du er en stor inspirator med dine fantastiske macrobilder. Vi må holde flere workshops.

      Slett
  3. flotte bilder, det øverste er kjempe flotte.
    hilsen dirk

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Dirk, er fornøyd med det første. Om du hadde sett plassen hvor bildet ble tatt er jeg ikke sikker på om du hadde vært like begeistret. Et veldig rotete miljø langs en brygge i Hamburgsund i Sverige. Gråvær, mye vind, en vannoverflate med skrot og høstblader som blåste langs bryggekanten. Med å isolere, utelate og konsentrere seg om det estetiske kan bildene bli vakre uansett hvor man er.

      Slett
  4. Lysande vackert! Hela serien bilder bär som vanligt din signatur. Imponerande och inspirerande.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Dag for din kommentar, hyggelig at du skriver med min signatur, vet vel ikke helt det , men noen holdepunkter kring det er det vel kanskje.

      Slett
  5. En nydelig samling bilder !!! Nr 1 og ev kanskje også 3 "tar kaka" i mine øyne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Tom for hyggelig kommentar, se lenger opp på bloggen om første bilde.

      Slett
  6. Veldig mye fint lys! Spesielt de tre første.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Silje ! lyset var flott ved alle tilfeller.

      Slett
  7. Flott bilder! Det siste bildet var virkelig trolsk.

    SvarSlett
  8. Takk Bodil ! Av og til synes jeg fargene blir for kraftige, på det siste bildet var dette tilfelle. Det var veldig gult og rødt kveldslys og jeg synes dette motivet kom bedre til sin rett i en svart/hvitt versjon. Og trolsk stemning var det virkelig.

    SvarSlett
  9. Godt å se noen bilder av deg igjen.
    Det første bildet ga rom for mest fundering, og ble derfor også mest spennende.

    SvarSlett
  10. Artig med dine betrakninger rundt flaks og erfaring. Det er umulig å skille full kontroll fra begynnerflaks, det skjer først etter gjentagelser. Du har ikke flaks, du har erfaring. Det blir som å kjenne naturen og vite hvor dyr og fugler kan treffes, eller insekter og planter. Eller fra min tid som hobbybiolog, hvor jeg lette flere år etter en sjelden lavart, når jeg først fant en var den plutselig mange flere steder. Hjernen trenger læring og trening, deretter tar underbevisstheten over og viser oss vei.

    SvarSlett
  11. Nydelige bilder! For meg er det nok bilde 5 og 6 som fenger mest. Trærene, lyset, tåka drar meg med på tur innover i lanskapet.På bilde 5 ser det nesten ut son du har tatt turen opp i samme høyde som greinene?

    SvarSlett
  12. Flot serie! Der er en flot sammenhæng i temaet med træer og blade sammensat imponerende forskelligartet. Jeg er ret vild med Spiderman på første billede, og så skræmmes jeg frydefuldt af spøgelsesstemningen på sidste billede. Godt at se billeder fra dig, Magnus!

    SvarSlett
  13. Fina bilder Magnus. Fina mönster och fina silhuetter. Två saker jag gillar mycket i en bild. Lycka till med din planering och hoppas du hinner ta ännu fler vackra bilder. MVH Camilla

    SvarSlett
  14. Flott serie med flere veldig gode bilder. Må si favoritten ble nr tre. Flott lys, herlige duse farger og et enkelt og rent motiv. Likte også nr fire, men ble noe litt "urolig" over komposisjonen med lyktestolpen som står helt i kanten og "peker ut av bildet".

    SvarSlett
  15. Disse bildene traff meg så godt første gang jeg så dem, at jeg forsatt lever på begeistringen.
    For ei rekke du serverte! -Og endelig (!) en anledning til å oppleve dem igjen! Bildene er så forskjellige
    at jeg ikke kan velge ut én favoritt. Men som du sier, her er det mer enn flaks :) Inspirerende!!

    SvarSlett