søndag 5. desember 2010

Motlys

Jeg har visst trær på hjernen igjen. En tur ut i det flotte vinterværet for å jobbe med is, snø og rim resulterte bare i bilder av trær. Det harde og lave motlyset lyste opp trærne og skapte liv i landskapet. At det til tider kom noen lette vindpust som fikk grenene til å gi fra seg små iskrystaller som langsomt falt mot bakken irriterte meg heller ikke.
Motlyset skjuler og fremhever på samme tid. Elementer som ligger i skyggepartier skjules. Motlyset er en utfordring, hardt lys inn i linsa skaper og gir mye uønskede reflekser, men med litt jobbing går det greit å unngå dem til en viss grad. Om det ikke lar seg gjøre velger jeg ofte å utnytte refleksene for å prøve å skape nytt liv i et bilde. 












25 kommentarer:

  1. Dette ble knall synes jeg. Synes motlysbilder er tøffe. Dette fikk du til!

    SvarSlett
  2. Spennende naturskildringer i lys og fargekombinasjoner. Reflekser skaper så absolutt liv.

    SvarSlett
  3. Samstemmer, dette var veldig lekkert!

    SvarSlett
  4. Masse snadder. Flotte bilder, bortsett fra det øverste. Det synes jeg ikke holder samme klasse som resten.

    Sannsynligvis er det nettopp dette bildet du er mest for nøyd med selv...

    SvarSlett
  5. Dette ble jo helt sinnsykt bra Magnus! Nå ble jeg mektig imponert. Herlig!

    SvarSlett
  6. Jeg likte heller ikke det første spesielt godt - men resten er svært stilsikre.

    SvarSlett
  7. Lekre bilder, Magnus. Likte nr 2 og 3 best.

    SvarSlett
  8. Veldig bra Magnus!
    Fine fargetoner og masse liv. Synes særlig de tre siste skiller seg ut her.

    SvarSlett
  9. Underbart vackra bilder på din blogg!

    SvarSlett
  10. Fin utnyttelse av motlyset - likte 2 og 3 spesiellt godt.

    SvarSlett
  11. Takk for hyggelige kommentarer. Var ganske gira når jeg tok bildene, det pleier å være et godt tegn. Da er det ett eller annet. Min gode venn Rolf Støa og jeg jobbet oss inn i motivene, vi oppholdt i et område på bare noen hundre meter i flere timer, så mer og mer ettersom timene gikk.
    Er enig at det første bildet ikke er så bra. Synes flere er bra, er mest glad i bilde nr. 5 og 3.

    SvarSlett
  12. Her er det bare å ta av seg hatt, lue og tupe!
    Veldig bra serie tvers i gjennom. Slet med å plukke favoritter her. Er ekstra svak for bilde nr.3 og de to siste, men jeg syns alle er naturskildringer av meget høy klasse!

    SvarSlett
  13. Hei! Kjempeflott dette ja. Det er så gøy å se når du tar av i mønstre og lys. 4 og 5 blir mine favoritter :)

    SvarSlett
  14. Fantastisk!!! (kunne vel bare fortsatt med uttropstegn for å understreke min begeistring, men jeg gir meg med tre ;)

    Jeg liker de to siste best, samt nr 3.

    Ha en fin dag Magnus!

    SvarSlett
  15. Veldig bra, Magnus. Ikke overraskende da jeg opplevde hvilken innlevelse og energi som ble lagt for dagen. Skal jeg rangere må det bli bildene 2, 5 og 6 et lite hakk foran de andre.

    SvarSlett
  16. Takk for hyggelige meldinger, det er bare å komme seg ut i kulda, motivene står (som trær) og venter på oss.

    SvarSlett
  17. Fantastisk fine bilder!!...nr 2 var bare helt WOW!!

    SvarSlett
  18. Woow, fantastic shot!!!

    Frank, Barcelona

    http://balapertotarreu.blogspot.com

    SvarSlett
  19. these shots are awesome! greetings from Barcelona.

    www.kamjey.com

    SvarSlett
  20. kom akkurat over bloggen din og ber om å få lagre/vise disse flotte vinterbilder på et malekurs jeg skal holde der tema er "vi møter lyset".
    hilsen Debbie Mathisen malekurslarkollen.blogspot.com

    SvarSlett